hari raya yang indah dan memenatkan

21 September 2009
hari ahad adalah hari pertama umat islam di Malaysia berhari raya..
tidak terkecuali juga aku walau aku rasa mcm dah tua...
kenikmatan raya tu sudah kurang skit tidak macam time muda2 dulu..
tetapi aku meraikannya dengan penuh kegirangan...
hari raya adalah hari untuk meraikan kemenangan setelah puasa 1 bulan..
bg yg tk puasa tu faham2 ajer la..mmg leh raya tpi tidak seindah yang disangka..
bg aku hari raya adalah hari untuk bertemu dengan sanak saudara...
yang jauh..yang dekat..yang depan rumah..yang atas rumah...
tidak dilupakan kepada mereka yang telah pergi..especially atuk n nenek aku..

keriangan hari raya kali ini sangat lain dari tahun2 lepas..
kerana aku mempunyai satu kad kebenaran untuk drive..
jadi mmg sakan ar raya tahun ni..sbb kad kebenaran tu penting time raya2 ni..
jadi pada malam sebelum raya..aku tidak tido...sbb apa???
sbb mmg tak leh tido ar..dah le dalam bas takleh tido..kt umah pun tk leh tido..
mmg sakit ar kalo tk leh tido dengan sempurna..
last2 skali pada pagi raya..mmg aku tk pergi semayang raya...sbb apa???
sbb ak tertido kul 6.30pg n bangun kul 10..so mmg tk pegi semayang jumaat ar..

dalam kul 11 mcm tu..
kami satu family grak ke umah nenek blah mak..
sesampainya disana masih tiada sorang pun anak2 nenek aku yang lain..
mmg sangat kecewa sbb terdengar yg mereka akan datang petang..
last2 skali tak datang2...
kesian org tua tu tunggu anak2 dia..

dalam kul 1.30 after solat zuhur..
terus gerak ke sebuah rumah wajib pergi setiap raya..
umah besar arway dato'yahya..pengerusi DRB Hicom dulu..yg xcident helikopter jatuh..
mmg setiap tahun kami satu family ke sana...mmg besar giler umah dia..
ter terjangkau akal fikiran ku bila fikir n pandang balik umah tu..
from 3-6..still at road to celebrate hari raya..
hari yang sangat meletihkan pada raya pertama...semua nk kene pulun..
dalm kul 9 kene drive ke marang plak..
ada umah terbuka..mmg letih giler..tp tk leh tido..mmg hairan..

baru satu hari raya..dah letih cam tu..
tk masuk hari2 yang lain lagi..
tp itu biasa ar..nama pun raya..
kunjung mengunjung kn satu kemestian di hari raya..
bermaafan sesama saudara..lebih mengenali saudara2 kita yang lain..mengeratkan lagi ukhuwah yang telah lama terjalin..kan itu lebih bagus..lupakan duit raya..makan..minum..itu skadar sampingan dalam hari raya..tp bg budak2 duit raya adalah satu kemestian..

skadar ni saje untuk hari ini..
cr idea lain plak untuk coretan yang lebih berilmiah..

0 comments:

Catat Ulasan