Salam Maulidur Rasul

24 Februari 2010


Assalamualaikum...
salam sejahtera kepada semua Umat islam...
dengan hampir tibanya 12Rabiulawal...
adalah bulan yang cukup mulia bagi umat islam selain ramadhan...
ini adalah hari untuk kita menyambut hari keputeraan Nabi Muhammad S.A.W..

sedikit fakta berkenaan bulan Rabiulawal ini..
pada permulaannya..bulan Rabiul Awal ini diambil namanya daripada permulaan musim bunga dan buahan di Tanah Arab kerana pada bulan ini tanaman akan berbunga dan seterusnya berbuah..
dan setelah kedatangan islam..Rasulullah S.A.W telah mengekalkan nama ini..

bagi memberikan lebih lagi ingatan kepada yang sudah tahu tentang maulidur rasul ini dan memberi pengetahuan baru kepada yang masih lagi kabur apa dia maulidur rasul...

sedia maklum bahawa Rasulullah S.A.W telah dilahirkan pada 12 Rabiul Awal tahun gajah bersamaan dengan 23 April 571.berkenaan dengan tahun gajah pula,ini adalah tahun yang genting bagi Umat islam di Mekah kerana dek seorang gabenor/pemimpin Yaman yang berasal dari Habsyah yg sekarang Ethopia yang bernama Abrahah...beliau telah memerintahkan tentera bergajahnya untuk menyerang kota Mekah yang mengandungi Kaabah,beliau berhasrat untuk menghancurkan kota Mekah dan Kaabah.
TETAPI dengan keizinan dan kemurkaan Allah,Allah telah mengutuskan burung Ababil untuk membawa batu sijjil yang mana ia dipercayai batu kerikil daripada Neraka dan melepaskannya ke atas kawanan tentera bergajah Abrahah..matilah kesemua tentera itu seperti daun dimakan ulat.

itulah sedikit sebanyak info yang dapat dikongsikan..dengan info yang sedikit ini akan memberikan lebih lagi pengetahuan kepada semua.

sekali lagi diucapkan
SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL

0 comments:

Catat Ulasan