hari jiwang menjiwang bersama kekasih..

08 Februari 2010
semua sedia maklum dengan hari kekasih..
yg akan tiba pada 14hb ini..
lebih dikenali dengan nama Valentine Day
bagi pasangan kekasih,hari tersebut merupakan hari yg cukup penting bagi mereka...
penting kerana pada hari tersebut dapatlah mereka bermesra2 dengan lebih erat..
dapat berkongsi2 kasih sayang yang semestinya terlebih..
berjumpa di kawasan2 yang sememangnya akan mencurigakan...
bertukar2 bunga taik ayam sesama sendiri..
TETAPI mereka ini tidak tahu kenapa mereka sambut hari Valentine ini..
BODOH bukan..diulang BODOH!!!!

sebab apa aku cakap bodoh..sbb mereka ni tk tahu apa makna sebenar disbalik valentine ni..
mereka sekadar meraikan sedangkan mereka sebenarnya sedang diperbodohkan..
oleh golongan kafir yang ingin melihat umat islam ini hancur..
apabila umat islam ini hancur..dengan senang mereka akan menakluki dunia ini..
berbalik kepada sambutan valentine yang akan tiba tidak lama lagi..
aku tidak mahu golongan muda remaja islam terlibat dengan perkara2 sebegini..
bagi yang sudah tahu apa dia valentine itu sebenarnya..it's ok bagi aku..
bagi aku mereka yg tahu ttg valentine ini adalah org2 yang berpendidikan..
tahu tentang halal haram yang sebenarnya..
yang aku risau adalah org2 yang menyambut valentine ini..
aku takut yang mereka2 ini akan terasa hebat bila sambut valentine ini..
dan apabila mereka terasa hebat..
terjadilah perkara2 yang tidak kita ingini..
pada hari2 sebegini...syaitan akan menghasut habis-habisan supaya membuat kesilapan..
dan apabila sudah membuat kesilapan..tunggu je la nnti akan ada penyesalan dalam hidup..
bagi yang menyesal bagiku sudah bagus..bagi yg tidak rasa apa2 selepas membuat kesilapan.
bagiku adalah cukup membimbangkan..kerana sudah pasti mereka akan membuat lagi..

mari aku imbaskan kembali apa dia Valentine Day yg org2 puja ini.
mungkin sudah ramai yang tahu tetapi lupa akan sejarahnya..
mungkin ramai lagi yg tidak mengetahui apa dia sebenarnya Valentine Day ini..
mari aku rungkai kembali maksud sebenar Valentine Day ini..
setelah aku imbas sedikit demi sedikit berkenaan Valentine ni..
ada 3 pendapat yang berkaitan dengan valentine ini...;



PENDAPAT PERTAMA


mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13hb hingga 18hb Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata. Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun. Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih 2 pemuda Rom yang dianggap paling gagah lalu disapukan darah binatang tersebut ke badan mereka dan mencucinya pula dengan susu. Setelah itu akan di adakan perarakan besar-besaran yang diketuai 2 pemuda tersebut dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada di laluan mereka dengan kulit binatang dan para wanita akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana mereka beranggapan ianya akan menambahkan kesuburan mereka.



PENDAPAT KEDUA

mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat 2 versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.

Versi pertama. Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Cladius II. Dikhabarkan St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Pengorbanan yang dilakukan oleh St Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ¡¥From your Valentine¡¦ (Daripada Valentinemu)

Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.

Versi kedua. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru itu Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin. Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.


PENDAPAT KETIGA

menyatakan sambutan hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung yang musim mengawannya jatuh pada 14hb Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris.



HUKUM MENYAMBUT VALENTINE

Sebagaimana yang telah termaktub di dalam al-Qur¡¦an dan al-Sunnah dan disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Ini sebagaimana yang firman Allah S.W.T.:

Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu; dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus. ¡V al-Hajj : 67

sambutan Hari Valentine ini merupakan satu upacara yang berhubung kait dengan agama Rom Kuno dan juga Kristian sebagaimana yang telah penulis paparkan sebelum ini. Justeru itu bagi mereka yang menyambut hari tersebut ditakuti dia tergolong dalam ke dua golongan tersebut sebagaimana yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. di atas. Apabila seseorang itu merayakannya bermaksud untuk mengenang kembali peristiwa kematian St. Valentine maka tidak disangsikan lagi bahawa perbuatan tersebut boleh menyebabkan pelakunya kafir. Apabila dia tidak bermaksud sedemikian dan menyambut Hari Valentine sekadar untuk bersuka-ria maka dia sebenarnya telah melakukan suatu kemungkaran yang besar kerana sambutan hari tersebut menyerupai perbuatan orang kafir. Tambahan pula sambutan Hari Valentine ini turut diikuti dengan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan syarak seperti pergaulan bebas diantara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, membuang masa dengan berpeleseran ke tempat-tempat yang tak tentu hala malah mencurigakan dan membazir wang dengan memberi hadiah yang mahal-mahal. Tidak dapat dinafikan sambutan Hari Valentine ini sebenarnya membuka pintu perzinaan sedangkan Allah s.w.t. memerintahkan kita untuk menutup segala ruang yang boleh menyebabkan terjadinya perzinaan. Firman-Nya:

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). ¡V al-Israa¡¦ : 32


jadi kesimpulannya adalah..jgnlah kita terlalu mengagungkan budaya barat yang terbukti telah merosakkan minda kita sebagai umat islam ini..dalam islam sendiri terdapat banyak sambutan2 yang kita sendiri digalakkan untuk meraikannya seperti maulid nabi,isra' mikraj dan banyak lagi..tetapi kenapa kita hendak meraikn hari yang terbukti telah merosakkan akidah ramai umat islam di dunia..fikir-fikirkan lah..

jgn hari ini dengar hari ini esok da lupa..
salam..

0 comments:

Catat Ulasan