Ilmu Agama yang akan terus hilang

02 Julai 2011
Daripada Abdullah bin Amr bin 'ash r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Bahawasanya Allah swt. tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah swt. menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain."

HR Muslim

keterangan

Satu demi satu ulama2 kita meninggalkan kita...dengan ilmu yang ada pada mereka ini...mampu untuk kita berpijak dibumi yang nyata...berapa ramai lagi ulama or ustaz yang ada di dunia ini...khasnya di Malaysia ini...jika dari sekarang kita tidak ambil ilmu2 dari mereka ini...kemungkinan kita akan terus ketinggalan dan kita akan dianggap jahil jika kita tiada ilmu berkenaan agama Islam kita sendiri..

kita sendiri tahu kan bahawa ulama itu pewaris nabi....mereka inilah yang punya autoriti dalam agama....jika tiada mereka ini...kemana hala tuju Islam itu sendiri....tapi sekarang dimana letaknya taraf alim ulama kita...sudah seperti tiada penunjuk aras bahawa mereka ni lebih berkuasa dari kita..malahan mereka ni sudah tiada terdaya lagi untuk menghalang atau memberi nasihat pada orang zaman sekarang...sepertinya tiada telinga untuk mendengar kata2 mereka...malahan hanya boleh dengar saja...actionnya tiada....sedarlah semua bahawa....tanda2 kiamat sudah banyak kelihatan...di negara arab pun sudah ada persengketaan..peperangan yang semakin menjadi2....masalah sosial yang semakin berat...jika kita sendiri tiada ilmu agama..bagaimana untuk kita menempuh arus kemodenan yang semakin lalut ini..

pada hari ini pun sering kali kita dengar ustaz,imam,ustazah kita dicerca..diherdik..difitnah...kerana apa????....kerana yang mencerca,mengherdik ni tidak mempunyai ilmu yang cukup untuk memahami apa yang cuba disampaikan....orang yang mempunyai ilmu yang lebih dari kita..haruslah kita hormati mereka.....tapi...sesetengah orang pada hari ini dengan sesuka hati saja...memperkatakan benda2 yang kurang elok kepada alim ulama ini....kita sendiri pun tak pasti bila kita akan melangkah ke dunia yang baru...yakni Akhirat..jadi moleklah dari sekarang kita mempelajari seberapa banyak ilmu agama yang kita mampu....supaya tiada kesusahan di masa hadapan....

0 comments:

Catat Ulasan