update..

30 Januari 2010
da agak lama tk update blog ni..
setelah berfikir slama hmpir 4jam 27minit 45saat..
akhirnya dpt juga aku ilham untuk menulis blog ini..
aku mulai dengan situasi aku skrg ni..
dalam masa seminggu ni..
ak melalui bnyk perkara2 yg mematangkan aku..
seminggu ini yg penuh dengan dugaan yg cukup mendewasakan aku..
bermula dengan assignment dan akhirnya juga assignment..
benda2 ni telah memberikan aku satu titik tolak yg baru dalam hidup..
aku juga telah mengerti apa itu hidup yg sebenar..
baru aku tahu mcm mana kehidupan yang betul..

keadaan assignment aku yg masih berterabur...
dgn pengolahan idea yg tidak sampai seru lagi..
pertambahan design yg masih lagi tidak menepati standard..
memberikan aku satu bentuk tekanan yang berjenis..
kenapa aku katakan berjenis..??
kerana tekanan yang aku hadapi ini sngt kuat..
dan mampu membuatkan aku tumbang di medan study..
dlm masa yg sama ia memberikan aku tekanan yng mematangkan aku..
aku mengerti apa itu tekanan dan perasaan...
dua benda yg berbeza..
bila kedua2 ini bercampur..
akan terbit satu benda yg mampu memberikan kita kegilaan..
kegilaan yg membuatkan kita hidup dlm sengsara..

mari kita olahkan pula isu semasa..
buat masa sekarang aku masih mengikuti keadaan di haiti..
yang dilanda gempa bumi yang kuat..
sehingga meragut ribuan nyawa..
dan tidak kurang juga miracle yg Allah tunjukkan...
setakat ni dalam akhbar memberitahu bahawa hmpir 100,000 nywa telah melayang..
dan ada juga yg masi hidup walaupun telah 15 hari dibwah runtuhan..
itu satu dri miracle yg Allah hendak tunjukkan..
kita kene percaya bahawa Allah mmpu untuk membuat sesuatu yg tidak kta jangka...
kita ambil ini sbagai salah satu cubaan Allah kepada manusia..
mungkin Allah ingin memberikan kesedaran kepada manusia bahawa dunia ini dah semakin tua dan mahukan kita beramal ibdat kepada Dia..
kita mungkin tidak tahu apa disebalik kejadian ini..
tetapi kita haruslah sentiasa peka dengan apa yang berlaku..
kerana disekeliling kita skrg ni juga ada sesuatu yng mampu mengugat kita..
yang mampu membuat hidup kita merana dan sengsara..
cuma Allah sahaja yang tidak berkehendakkan..
jika Dia berkehendakkan dngan skelip mata saje dia mmpu membuatnya..

kisah penggunaan nama Allah pda tabloid Herald..
ketika ini isu ini sudah surut sedikit..
dengan pengumuman pihak tertinggi golongan kristian yg mahu hentikan penggunaan nama Allah ini dan ada sokongan terhadap perkara ini..
penggunaan nama Allah pada tabloid Herald ini telah menjadi suatu isu besar dalam negara ketika ini dikala terdapat isu2 yang masih belum selesai..contohnya hukuman sebat kepada kartika yng mengaku minum arak..kes ini da tertangguh dalam jangka waktu yang cukup lama..kenapa ini terjadi..??aku tidak faham..
berbalik kepada isu nama Allah tadi..
aku sebenarnya tidak tahu nk ckp apa..
sbb aku masih lagi jahil dlm ilmu agama ini..
tpi satu je yg mampu aku zahirkan...
nama Allah ini cukup mulia bagi aku..
jadi tidak elok jika golongan kristian sesuka hati menggunakannya..
lebih elok jika mereka menzahirkan dengan perkataan Tuhan saje..
itu lebih elok bagi aku..tiada pertikaian terhadap perkataan ini..
aku malas nk ckp lebih2 kerana isu ni sensitif..
silap cakap nnti lain plak jadinya..
better isu ini sejuk sendiri..kerana majoriti rakyat malaysia adalah Islam..
jadi selesaikan dengan cara islam yang mementingkan keamanan dlm menyelesaikan masalah..bukan dengan cara keganasan seperti melempar molotov cocktail ke surau,gereja..ada juga yg kencing dalam surau..ini bukan perbuatan yang bermoral..
biarlah kita hidup dlm keadaan aman damai..
sesuai dengan lontaran pak najib,satu malaysia..walaupun aku masih tk faham apa dia agenda dalam penggunaan word word satu malaysia ini..

ok la..stkt ni jela...
bnyk2 sngt pun takleh gak..
sakit tangan ini nk menaipnya..
bila ada masa plak aku tulis..

0 comments:

Catat Ulasan