agak lama..

18 Januari 2010
salam diucapkan..
sudah agak lama tdak aku mengupdate blog ini..
krna malas untuk menaip..
dan kini telah kembali kepada profesyen menaip..
sungguh penuh dengan peristiwa2 yg berlaku dalam hidup ini..
terlalu bnyk perkra2 yg mampu membuatkan kita hepi,sad,marah,seronok n many more..
aku juga tidak terkecuali dgn kehidupanku yg huru hara ini..
pada tahun ini sudah meningkat umurku..
setiap tahun mmg umur kita akan beranjak..
tapi mcm mana dengan kehidupan kita..
adakah akan ikut skali..atau skadr bahan bacaan lama di minda kita..
kita dianugerahkan akal untuk mencari perkra baru..
perkara yg boleh mematangkan kita..
andai bahan yg kita peroleh itu kotor dn berbau..
mmg akan menjadi kacau bilau hidup kita..
jika memperoleh suatu bahan yg wangi,cantik,dan bergaya..
itulah penanda aras kepada kehidupan kita seterusnya..
aras yg akan memberikan kita merit yang banyk kepada kita

di dalam kehidupan yg penuh liku ini..
kita perlulah pandai untuk penyesuaian diri kita dngn hidup ini..
tidak terkecuali juga dengan aku..yg smakin hari smkin jauh dngn kehidupan sebenar..
ini skadar peringatan kepada sesiapa yg rasa diri mereka jauh..
jauh dri sgala aspek..
golongan seperti ini akan ditinggalkan jauh dr litar yg sempit..
aku juga tahu yg keenakkan hidup ini bergantung kepada kita..
kita perlu merancang hidup kita ini dan Allah yg akan menentukan..
samaada mahu memberi atau tidak..
jika tidak diberi olehNya...
mungkin akan diberi pada lain kali..
kita akan dapat juga apa yg kita mahukan..
cuma lambat atau cepat..
jadi kita perlu bersyukur dgn apa yg ada...

itulah skrg..
zaman skrg ni da jauh berbeza..
sudah mundur dngan kehidupan yg sepatutnya..
kekusutan jiwa menjadi peneman hidup dikala ini..
kekalutan disanubari adalah punca..
kehidupan skrg terlalu open..
kehidupan yg sngt2 open..sudah tidak tahu batas2..
ak sudah puas melihat gelagat manusia2 sperti ini..
mereka seperti tidak tahu laluan yg sebenar..
mereka hnya tahu lorong yg sngt gelap..
lorng yg memusnahkan diri mereka sendiri..
hndak kata diri mereka tiada agama..Islam dalam kartu pengenalan mereka..
hndak kata tk tau hukum..mereka pasti marah sbb mereka juga tau..
cuma tidak mahu untuk melaksanakannya..
kita perlu pandai untuk mencari ilmu..
bkn ilmu yg cari kita..
terlalu bnyk ilmu yg ada mampu mematangkan diri kita..
di dalam islam sendiri..hampir kesemua apa yg kita perlukan sudah ada..
antara mau atau tidak saje untuk mengambilnya..

kembali kepada kesah diri ku..
tahun 2010 ini adalah tahun untuk ku belajar..
sudah lama aku impikan belajar scra sungguh2..
tp still tk kesampaian..
dan tahun ini akan ku cuba gapai perkara itu..
bermula dengan bulan januari ini..
aku sdah memasuki fasa keenam dalam kehidupan ku di kampus uitm kedah..
fasa yg boleh membuatkan kepala jadi pusing..otak semakin mereng dan hati menjadi gundah gulana..
dikala ini juga aku dapat merasakan bahang2 di kepala ku ini..
dengan perpindahan ke rumah yg baru dan selesa..
dan juga penambahan kepada kedudukan kewangan semasa..
membuatkan aku smakin tidak keruan dngn situasi ini..
dengan kehidupan di luar kampus ini memberikan aku kemusykilan..
aku mampu untuk menahan asakan2 luar yg membantutkan usaha aku..
tp aku tidak mampu untuk menahan panahan bintang yg berkilau..
penyeri kehidupan yg membuatkan diriku ini mampu berjalan dngn dua tngan sahaja..
keadaan hidup aku yg huru hara ini membuatkan aku menjadi gile sebentar..
dengan penambahan kewangan yg membebankan aku..
membuatkan aku terpikir adakah aku mmpu untuk menampung batu yg berat ini..
tp aku cuba untuk mengendong batu ini sehingga garisan penamat..
hnya tinggal satu sem saje untuk aku menghabiskan pembelajaran ku..
lepas nii teruskan dengan kerja pula..
sbb ingin membri peluang kepada adik2 aku untuk belajar pula..
aku biarkan dulu..nnti2 boleh sambung lagi..
berikan kepada yg kecil2 dulu merasa belajar di universiti..
aku mahu cari duit pula untuk menampung hidup aku dan keluarga.
tidak hanya berharap pada mak ayah saje..
aku juga ingin berdikari..aku juga ingin ada wang aku sendiri..
dan aku juga ingin merasa kehidupan yg sebenar..
setakat ini dulu kata2 aku di blog ini..
nnti akan menyusul taipan2 yg baru pula..
salam sejahtera,assalamualaikum dan have a nice day...

0 comments:

Catat Ulasan